W naszej kancelarii stwierdzamy nabycie spadków poprzez poświadczenie dziedziczenia. Notariusz spisuje protokół i sporządza akt poświadczający dziedziczenie przez przejęcie proste bądź przejęcie z ograniczeniem odpowiedzialności za długi spadkowe. Może także sporządzić oświadczenia o odrzucenie spadku. Oświadczenie przed notariuszem należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od daty śmierci spadkodawcy. W przypadku milczenia spadkobiercy dochodzi do nabycia spadku. W przypadku gdy w zawartość spadku wchodzi nieruchomość, notariusz zgłasza ten fakt do sądu. Spadkobierca musi złożyć wtedy wniosek, na podstawie którego uzupełniana jest księga wieczysta. Należy również pamiętać o zgłoszeniu informacji o spadku do urzędu skarbowego. Aby wszystkie te czynności zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami i w odpowiednim czasie, warto jest skorzystać z pomocy notariusza.
Kiedy nie można przeprowadzić sprawy spadkowej?
Istnieją okoliczności, które uniemożliwiają notariuszowi przeprowadzenie sprawy spadkowej. Notariusz nie może sporządzić aktu poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie jest w stanie jednoznacznie ustalić kręgu spadkobierców. Konieczne jest wówczas przeprowadzenie postępowania spadkowego przed sądem. Notariusz nie jest również uprawniony do prowadzenia sprawy spadkowej, jeżeli spadkobierca jest nieznany lub nieobecny oraz jeżeli spadkodawca nie pozostawił po sobie testamentu, a spadkobiercy nie mogą dojść do porozumienia co do podziału spadku. Co więcej, notariusz nie może przeprowadzić sprawy spadkowej, jeżeli spadkodawca był obcokrajowcem i prawo jego kraju nie przewiduje takiej możliwości. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie postępowania spadkowego zgodnie z prawem kraju, którego obywatelem był spadkodawca.
Dokumenty niezbędne do procedury spadkowej
Do przeprowadzenia notarialnej procedury nabycia spadku niezbędne są następujące dokumenty: akt zgonu spadkodawcy, dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub małżeństwo ze spadkodawcą, dokumenty dotyczące majątku spadkowego, takie jak umowy, akty własności, a także dowód osobisty spadkobiercy. Po stwierdzeniu nabycia spadku u notariusza spadkobierca ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego. Powinien to zrobić w ciągu 6 miesięcy od daty śmierci spadkodawcy. W przypadku, gdy w skład spadku wchodzi nieruchomość, spadkobierca musi złożyć wniosek o wpis do księgi wieczystej. Wszystkie te czynności są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procedury spadkowej.